Dop eller inte? Det är frågan...

Till helgen fyller Sally 4 månader och vi har inte kommit ett steg närmare något som liknar ett dop eller namnceremoni/namnfest. Jag har alltid vetat att jag inte vill döpa mina barn, då jag inte själv är troende och inte känt något behov av att välkomna mina barn in i den kristna gemenskapen. Jag har helt enkelt tänkt att de får välja själva när de blivit lite äldre. Visst är dopet den mest bekväma lösningen då mallen är klar och det bara är att följa med strömmen. Men, jag har alltid haft en dröm om att göra en lite annorlunda fest, som för att välkomna barnet till världen.

Nu till problemet. Jag som har noll kreativitet, noll ork och minus på inspirationskontot. Det blir ingen planering inför någon slags namnfest och min sambo verkar inte heller orka. Det dåliga samvetet gnager på mig och jag har smått panik inför varje dag som är utan planering. Så, de sista dagarna har jag börjat fundera... Kanske är det lättsamt att döpa ändå, kanske kan man be prästen att utesluta orden: Gud, Jesus, Kristendom? Eller är det någon som anmäler sig frivilligt som festfixare och namnfestplanerare? För jag verkar fasen inte få ändan ur...

Dop eller inte? Det är frågan...

Kommentarer
Postat av: Kristina

Vi gjorde inget av det! Funkade alldeles utmärkt det med =) Hade planer på namnfest, men vi orkade inte heller med planeringen.



Ses snart??

KRAM!

Postat av: eriika

vi har disskuterat namncermoni rätt länge men får inte tummen ur riktigt, men det känns inte som nån stress heller.. det finns ju ingen tidsgräns lixom:) men ha du googlat lite för inspiration och så? eller be nån vän/släkting brainstorma med dej?:)

2010-10-27 @ 14:11:52
URL: http://headtrips.blogg.se/
Postat av: towis

vi kommer nog inte heller göra något alls ;)

2010-10-27 @ 14:28:21
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: Helén

Men tänk om Sally och Gud blir asbra polare direkt!

2010-10-27 @ 18:41:25
Postat av: Elenor

Men hur kul och mysigt är det inte att planera ett dop/namnfest/whatever!? :)

2010-10-27 @ 20:20:08
Postat av: Elin

Jag lämnar härmed en intresseanmälan om att vara din högra hand under planeringen och själva dagen då namn..what ever kommer att äga rum.. Jag tycker inte att hon ska döpas då du ALLTID varit emot det.. vi behöver inte göra någon stor (läs dyr) grej av det. Inga regler som behöver följas. Vi hittar på en egen "namngivningsfest" som passar era önskemål.. (alltså inget gud, inget dyrt bara en mysig dag/kväll som du sen kan visa kort och berätta om för sally.. jag kan lova dig att din andra syster är lika inspererad som jag och våran mor :D Så ska vi bestämma en kväll så vi kan börja planera??

2010-10-27 @ 21:51:27
Postat av: Helen

Jag håller med din syster. Du har aldrig pratat gott om dop och jag tror du kommer ångra dig om du gör det "bara för att"...

Gör ngt enkelt, personligt med familjen.

2010-10-27 @ 22:08:30
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Det blir ju inte mindre planering för att du har en dopcermoni innan "festen". Du måste ju ändå fixa med dukning, gästlista, mat osv... Bättre utesluta själva cermonin om man ändå inte står bakom vad dopet står för.



Håller med ovan talare: ha en mysig middag hemma för de närmsta istället;)

2010-10-28 @ 09:15:41
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Sara den rara

Tack för alla kommentarer. Nej jag vet att det inte blir mindre planering utan dopceremonin, men däremot slipper du planera den... Det är ju själva grejen som är svår. Mat, kläder mm det ordnar jag. Men hur ska det gå till. "Härmed presenterar jag Sally"? Haha, ja det återstår att se...

2010-10-28 @ 15:46:38
URL: http://sascha.blogg.se/
Postat av: Helen

Sara du och syrrorna är ju duktig att sjunga, har jag hört... Sjung en sång för Sally och kanske läs en dikt. Sedan fikar ni och mår gott, skrattar och har det bra:)

2010-10-28 @ 20:27:56
Postat av: Sandra Sjunnesson

Vi hade namngivning för Jenna när hon var sju månader, och för Isidor när han var 10 månader. Jag var bara nöjd över att vi väntade så länge så att den som vi hade fetsen för faktiskt var mer med i det hela.



På namngivningen har mina barns fadder (fast är vi är icke troende har vi dock kallat henne gudmor) hållit i en enkel cermoni där hon pratat om namnet, dess betydelse osv. Sen tände vi ett ljus som avslutet på cermonin och sen har jag och vänner till mig sjungit för barnen.



Jag vet att vid dop måste dom nämna gud ett par gånger, just i frågan om man vill DÖPA IN SALLY I GUDS FÖRSAMLING bla...



Känner du ej för kristendomen men vill göra någt så kör på namngivning och gör det nkelt och personligt!



Lycka till!!!

2010-10-29 @ 15:27:42
URL: http://www.minafinafoton.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback