Idag går vi in i vecka 26 (25+0)

Idag går vi in i vecka 26 (25+0) och jag och Jonatan har på dagen varit tillsammans officiellt i två år! Jag vaknade med ett presentkort och en kärleksfull man, med sparkar i magen och livet rätt gött. Senaste veckan har jag märkt att magen verkligen är i vägen ibland, jag är otroligt osmidig och igår så tutade jag med magen när jag hävde mig ur bilen. I övrigt inga stora problem med graviditeten, vilket jag är oerhört tacksam för...

I magen:

Fostrets ögon har hittills varit stängda för att näthinnan ska kunna utvecklas men nu öppnas de och fostret börjar blinka. Ögonfransarna växer och det gör även håret på huvudet. Vener syns genom huden som fortfarande ser skrynklig ut. Huden omvandlas allt mer från genomskinlig till ogenomskinlig.

Om du trodde att livmodern var en tyst plats får du tänka om. Ljudnivån i magen kan nå upp till 80 decibel, vilket motsvarar en stökig stadsmiljö. Barnet lyssnar på mammans röst och omgivningens ljud. Det hör också ljud som nysningar, hjärtslag, bubbel från magen och blodet som susar.

 

vikt.JPG langd.JPG

900 gram

29 cm

Längden mäts från huvud till stjärt (CRL).

Mamma:

En del kvinnor kan känna domningskänslor i händerna. Det kallas karpaltunnelsyndrom. Många gravida samlar vätska i vävnader, bland annat i handlederna. När de svullnar ökar trycket på nerver och senor och då kan du känna domningar i händerna. Det kan avhjälpas med handledsskydd. Prata med din barnmorska.

Partner:

Regelbunden motion är viktigt. Det är ofta lättare för din partner att komma ut och röra på sig om ni gör det tillsammans. Ta en promenad eller simma.


Kommentarer
Postat av: Linda

Grattis på två-årsdagen!

2010-03-14 @ 18:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback