För att inte tala om den äckliga Hello-Kitty-febern

Jag upplever livet som mamma som väldigt intressant ibland. Speciellt vad gäller hur man klär sitt barn och vilka signaler det sänder ut. Jag har en dotter, men det innebär inte automatiskt att jag vill drapera henne i rosa kläder med glitter på. Har till och med lite svårt för "gulliga" kläder med spets, "tjejiga" detaljer och för att inte tala om den äckliga Hello-Kitty-febern som verkar råda. Den läskiga katten pryder nästan alla plagg inne på Hm:s "tjej"avdelning. Jag köper helt enkelt snygga, praktiska och ibland tuffa kläder till min dotter. Vad jag då upptäcker, när min dotter har på sig jeans, vit body, grå kofta och vit/brun-randig mössa är att människor tror att hon är en pojke. "Vad heter han?" "Hur gammal är han?" får jag ständigt höra. Så för att hon inte är utklädd i "flickiga" kläder så utgår människor från att hon är en han. Är vi så rädda för att fråga vilket kön det är? Ingen ser väl egentligen på en bebis om det är en flicka eller pojke?

Kommentarer
Postat av: Helen

Sara det är fortfarande lika med Vinga! Iallafalla jag tycker att man nu ser att Vinga är en tjej, men likförbannat trodde alla (speciellt äldre) att det var en pojke i vintras för att hon hade en turkos overall. När hon var liten köpte jag jättemycket kläder på pojkavdelningen och många antog att det var en pojke. Man får väl rycka på axlarna och skratta lite åt det antar jag:)

...dock ska jag erkänna att lilltösen hade rosa från topp till tåå när hon var minibaby. Jag tycker att det är gulligt och tror inte att det har några direkt förödande konsekvenser;)En bra mix är den bästa combon kan jag tycka!

Kram!

2010-08-17 @ 07:13:11
Postat av: anouk - NeverEndingPreggo

Det är verkligen ett märkligt fenomen det där... SOm att man väldigt tydligt måste ettikera sitt barn för att omvärden ska "slippa undra"?

Postat av: anouk - NeverEndingPreggo

Oj jag var inte klar...



skulle säga att jag giller heller inte det rosaglittrigaspetstyllet om är överallt. Jag tycker inte det är fint, men framförallt väldigt opraktiskt:(



Har du läst "Ge ditt barn 100 mäjligheter istället för 2"? Verkligen en skitbra bok som tar upp mkt om genus osv men även en del praktisk tips och funderingar just i hur man bemöter barn beroende på vilka kläder de bär och vilket kön de har.



Kram

2010-08-17 @ 07:54:47
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: towis

jag håller så med dig fast här är det tvärtom då jag har en kille..allt ska vara blått, blått blått och har man tur kanske man kan få blanda upp det med lite svart, brunt och grått. Så jäkla trist och när man försöker handla nåt rosa/rött/lila till honom på tjejavdelningen är det antingen volanger, prinsessor, hello kitty eller glitter nånstans på plagget..

2010-08-17 @ 09:46:37
URL: http://towis.blogspot.com
Postat av: Karin

Nä det är helt OMÖJLIGT att se vilket kön det är på en bebis, iaf för mig. Och ja, jag antar att det är för pinsamt att fråga. Av någon anledning... Kanske är det den berömda normen Sara, hur man bör och icke bör fråga/göra!



puss till dig, miss u

2010-08-17 @ 11:33:33
Postat av: beKcAN

sally är en tuffing ;)

2010-08-17 @ 11:58:38
Postat av: Tiger

Jag älskar då folk säger "är det en kille eller tjej" för det tycker jag visar på att man inser att det inte är färgen på tröjan som avgör...



Det sjukaste som hänt mig var för några veckor sedan då Hazel hade en KLÄNNING med blå stjärnor på sig och en person frågar hur gammal vår "lillkille" är... Då undrar man ju!? Ska färg till och med gå över plagg då man gör värderingen om det är en kille eller tjej. Helt sjukt.



Igår var det likaså en som kom hem till oss och säger "är det en kille eller tjej?" och jag svarar "det är en tjej, hon heter hazel". "Ja, jag menade katten. Jag såg ju att hon var en tjej på kläderna"... Då hade Hazel en randig tröja med rosa, grå och vita ränder... Hade väl lika gärna kunnat varit en pojke kan jag tycka, menmen...

2010-08-17 @ 17:43:51
URL: http://entigeriparis.blogspot.com
Postat av: Hea

Om jag får barn och det blir en dotter kommer hon nog tvingas ha massa rosa gulliga grejer. Haha :). men alla polare som fått barn är precis som du, tuffa grejer till sina småtjejor :).

2010-08-27 @ 19:13:44
URL: http://www.metrobloggen.se/hea

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback