Jag är förälskad, i ett ställe

Så många år har jag spenderat med att vara andra till lags, passa in i mallen, vara den perfekta unga kvinnan. Nu får det banne mig vara slut på det. Har spenderat åtskilliga lördagskvällar med tillgjorda, plastiga människor som anser sig vara stadens elit. De som ser sig själv som "innefolket", de som bara lever för andra människors uppmärksamhet, växer av människors ögon på sig själv och en slags bisarr självupptagenhet. Det viktigaste som existerar i deras ögon är status. Så patetiskt att det ens inte behöver sättas i ord.

Jag har hittat mitt nya ställe. Ett ställe fullt av människor som är medvetna om sig själv, medvetna om sina begränsningar och möjligheter. Jag är förälskad, i en folkmassa. Så sköna personligheter jag sett ikväll har jag inte sett på de sex år jag spenderat på krogen. Vad söker man egentligen på krogen? En rolig kväll, uppmärksamhet, kärlek, sex, vänskap, alkohol? Allt finns att få på detta nya ställe. Även om medelåldern är bra mycket högre på detta ställe så känner jag mig mera hemma och tillfreds än någon gång tidigare. Jag mår bra när jag tillbringar min tid där. Den största skillnaden är att vakterna är trevliga, så förvånad jag blev när jag upptäckte detta. De hälsade välkommen, visst, det bör de flesta göra, men även vid avvisning av en besökare så såg jag ödmjukheten. Jag är imponerad. Vad har dessa vakter lärt sig som vissa andra vakter missat?

Komplimanger, kommentarer och uppskattande blickar, jag bara njuter. Kommer inte sätta min fot på dessa ytliga ställen på mycket lång tid, jag trivs och kan slappna av. Antar att inte alla mina vänner kommer vara överförtjust vid tanken, vanans makt är stor. Men jag avser att spendera en och annan helg där och vill ingen följa med mig så går jag banne mig själv. Avsaknaden av ytliga kontakter, gråa människor med vackra skal och otrevliga vakter var värt så mycket. Jag är förälskad, i ett ställe.

Tack, ni enfaldiga människor som lett mig in på denna nya väg. Tack för att ni förvisade mig, kanske var det just vad jag behövde för att upptäcka att det finns hjärtlighet i världen.... Att det finns godhet, mänsklighet och äkthet.

Kommentarer
Postat av: lelle

Vad är detta för ställe? Kan jag ha varit där?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback