Brev till en far

Pappa! Jag saknar dig! Kan jag sakna något som jag aldrig riktigt haft, frågar jag mig själv och kommer fram till att det kan man visst göra. Igårkväll hittade jag dina gamla dagböcker och anteckningar som jag läste igenom noga. Inser att jag har stora likheter med dig, dina tankar, känslor, funderingar och framför allt ditt sätt att uttrycka dig på. Jag har läst om dina rädslor, dina funderingar och om din kamp. Den kamp som du förlorade förra året. Den kamp som du nu slipper. Har du kanske äntligen funnit den sinnesro du efterfrågar?

Du skriver att du älskar måndagar, att du kommer att dö en måndag med ett leende på läpparna. Riktigt så blev det inte men visst har du det bättre där du är just nu? Ditt liv var hårt för din kropp och själ, du fick aldrig vila eller känna dig avslappnad. Varför känner jag sådan sorg för denna förlust just nu? Kanske tillåter jag mig själv att känna sorg och saknad, vågar stanna kvar i känslan. Eventuellt är det en egoistisk sorg, en sorg för att jag aldrig fick lära känna dig på djupet, aldrig sitta ner och ha en djup diskussion om känslor med dig. Så mycket som vi inte hann säga varandra, ord som jag vet att du skulle ha velat säga. Jag vill ge dig min förlåtelse och förståelse. Jag vet att du gjorde det bästa du kunde, även om du själv klandrar dig själv. Jag klandrar inte dig och din person, jag klandrar de handlingar som ditt missbruk skapade.

Att du glömde bort min födelsedag eller jul, vad betyder det? Just då var det tufft, även om jag utåt inte visade det. Jag ska inte sticka under stol att jag stundtals hatade dig, hat och kärlek ligger så nära varandra och hat är lättare att kontrollera. Precis som du, så är jag ett kontrollfreak och vill kunna sätta ord på saker och känslor. Ditt liv har satt vissa spår i mig, men jag har även ärvt dina bra egenskaper! Önskar att du fick se mig nu, när jag arbetar med mig själv och mina problem. Önskar att du fick se vilket yrke jag valt och vilka framsteg jag gör. Ville ju göra dig stolt, ville att du skulle få barnbarn. Hoppas att du ser mig från där du är och att du hör när jag pratar med dig ibland. Vill att du ska veta att jag saknar dig och att jag gråter, inte bara av sorg utan av lycka för att jag fått chansen att läsa det du skrev. Lycka för att jag tror att du har fått ro till sist och tack för allt bra som du ändå har gett mig. Livet till exempel!
Pappa, jag saknar dig och älskar dig!


Kommentarer
Postat av: Flisan

Åh hjärtat...du är så fin, både på insidan och utsidan..*tycka om*

Postat av: Syster Maria

Vackert, otroligt vackert & rörande skrivet av dig syster. Vet inte vad man ska säga, visste inte vad jag skulle säga då... Men jag tror fullt ut på att han ser & han hör dig. Han finns där vid din sida hela tiden, och ser dig gå vidare i ditt liv, och göra framsteg och lyckas. Du är hans stolthet, du är det bästa han fått i sitt liv, du är den han älskat och avgudat mest. Du är hans enda dotter, det närmaste och viktigaste i hans liv.
Han mår bättre nu, han har fått frid med sig själv och sitt liv, lugn och ro i själ & hjärta.
Så lev ditt liv, njut av varje dag, minns det goda som var, och se framåt.
Du är en underbar människa, en av dom bästa jag vet. Du kommer komma långt i livet, med din vilja och din godhet som människa. Du gör folk lyckliga, av att bara finnas, och det är en gåva. Jag beundrar dig och är stolt över dig.
Det sägs för sällan, men jag hoppas att du som syster vet allt detta redan :=)
Jag älskar dig underbara människa, och jag kommer alltid stå vid din sida, och finnas där i vått och torrt. *Vi har alltid varandra*
~Sisters 4 life, We ride togheter, We die togheter~



Om du såg mej nu
skulle du våga tro på mej
du vet jag saknar dej
om du såg mej nu
när jag kommit en bit på väg
ingen tvekan i mitt steg
om du kom
om du såg

Här är jag
och jag glömmer aldrig
det du sa
du finns kvar
och jag minns dej
som den vän du var
du hade alltid tid för mej
jag hade alltid tid för dej

Om du såg mej nu...

Du försvann
som en fågel
från en öde strand
i min hand
alla ord jag
aldrig nånsin fann
jag ska aldrig glömma bort
att vår tid kan va' så kort

Om du såg mej nu...

2006-12-01 @ 13:47:52
Postat av: Jossan H

Jätte fint!! Gråter några tårar...

2006-12-03 @ 21:29:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback