Hemresa och dåligt samvete...

Har besökt min barndoms socken idag. Färdades åtskilliga mil i den ostabila Forden i ett ymnigt snöfall tillsammans med mina båda systrar. Efter 2 mil var min mobiltelefon (also known as Mitt viktigaste) helt död och samtal samt sms kunde ej nå min härliga SonyEricsson. Bara att bita ihop, tänkte jag, det är bara ett dygn. Vi skulle besöka mina syskons far och fira vad vi i vardagligt tal kallar "Lilla Julafton". Det resulterade i mycket god lax med romsås samt lite folköl. Efter det serverades kaffe samt presenter. Jag inkasserade 250 kr samt två presentkort. Rätt lyckad kväll kan tyckas. Nästa punkt på kvällen var en julmust-grogg, inget jag kan rekommendera till allmänheten. Två klunkar var vad som räckte för mig innan jag gav upp. Annars är inte jag den som spottar i glaset. 

Min syster hade mycket att ordna så hon föreslog att vi skulle strunta i övernattningen och istället vända bilen hemåt. Detta tyckte jag lät som en utomordentlig ide då jag är vansinnigt hemkär och helst sover hemma (med vissa undantag). Vi snackade oss ur situationen och satte oss i fabulöse forden. Jag var för en gångs skull passagerare, inget jag är de dagar jag undviker julmust-grogg. Ett illasinnat före orsakade en del hjärtklappning hos mig, men min syster klarade bilkörningen galant.

Nu till dåliga samvetet-punkten. Till saken hör att hos mina syskons far bor min kära lillebror och han hade sett fram emot vårt besök med spänning och förväntan. Självklart insåg vi alla att han skulle bli besviken vid vår oväntat snara hemresa och skapade ett dåligt samvete hos oss. Saken underlättades inte av att vår i vanliga fall väldigt kära moder ringer och skäller ut oss för att vi har svikit. För ett tag sen så försökte hon lära mig att säga ifrån och inte göra vissa saker för andras skull, detta uppvisade inte hon så stor förståelse för idag. Hon var vansinnig och har kallat till krismöte imorgon, med mig och min sammanboende syster som medlemmar. Hon har ej uttryckt vad saken gäller och jag känner vemod och illamående inför morgondagens sammanträde. Hon förvärrar det inbyggda dåliga samvetet som vi i vår familj utrustats med. Hon om någon borde veta. Besvikelse!

Jag var en snäll kvinna idag igen. Bar min systers nyinförskaffade microvågsugn en längre sträcka än vad som är mänskligt, bör ha en hel del träningsvärk imorgon.

Nu ämnar jag lägga min trötta hjärna ner mot mina kuddar och läsa lite ur min nylånade bok som jag med spänning ska läsa. Sedan ska jag drömma vackra drömmar om mys, kel, smek som jag för övrigt har abstinens av denna kyliga decembernatt. Så kallt ute, som i min ensamma säng....

Natti natti alla människor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback