Vad är kärlek?

Jag är nyfiken. Nyfikenhet är förvisso det som driver människan i stort och det som får livet att forcera framåt. Jag har svårt att höra några ha ett samtal bredvid mig och inte lyssna närmare på orden och dess innebörd. Idag föll jag in i min nyfikna roll på skolan och kunde inte låta bli att kasta ett öra mot männen som diskuterade livet i allmänhet och kärlek i synnerhet. En livserfaren man tar till orda, en sådan man som man undrar hur han har överlevt och beundrar hans inre styrka och det ärrade hjärtat under den hårda ytan.

Vad är kärlek? Det var frågan han slängde ur sig, jag hajjade till och drog upp mina egna referenser i mitt huvud. Självklart vet jag vad kärlek är, hur det känns, smärtan i att mista det och längtan efter att få uppleva det igen. Sedan kom motfrågan, när går det över i besatthet? För första gången slog det mig, är jag besatt? Tankarna virvlade runt i mitt huvud och jag rymde fältet, skulle jag nu erkänna att jag var besatt vid den kärlek som en gång var? Trippade genast iväg genom korridoren till en enskild plats, damtoaletten. Satt där en stund och filosoferade, sanningen kom aldrig fram till mig men en tankekedja har startat och kanske är det början på något nytt. En ny frihet och en frigörelse av gamla tankar och hjärnspöken. Ser fram emot morgondagen då vi i klassen har vår första grupprocess. Det innebär att vi sitter i ring och beskriver vår känsla just då, följden blir att gamla känslor och spärrar kommer fram och vi ska bearbeta dem. En resa i vårt inre för att lära känna oss själva ska påbörjas. Tårar, upprörda känslor och funderingar kommer garanterat framträda. Jag är förväntansfull och en smula nervös....

Idag var jag med i lokaltidningen. Följande notis finns att åskåda:

En kvinna i 25-årsåldern avvisades från en restaurang i Östersund natten mot söndagen. Hon anser att ordningsvakten använde för mycket våld och har anmält honom för misshandel. Vakten i sin tur anmäler kvinnan för våld mot tjänsteman.

Så blev det uttryckt i tidningen! Det är jag! Känns overkligt och skrämmande. Jag, min känsliga själ ska gråta en skvätt och fundera över framtiden och om jag verkligen vet vad kärlek är...


Kommentarer
Postat av: verano

Ja du kära syster, gränsen mellan besatt och kärlek är hårfin, även jag har under den senaste tiden funderat över samma sak. Det stod inget om en 19 årig tjej som tog stryp tag på någon vakt då?? frågan är väl vad dom hittar på här näst menar jag!!! Länge sen jag var så här upprörd över något!! Stå på dig, jag står bakom dig!! Love ya!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback