Så, ja, jag är feminist, är det någon som inte är det?!

Idag är det internationella kvinnodagen, som dessutom firar 100 år. 100 år av kamp och strävan mot att få samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter som alla andra i samhället som föddes med penis. Och visst har det hänt saker. 1863 fick vi bli myndiga vid 25 års ålder, 1864 så tappar mannen sin lagliga rätt att slå skiten ur sin fru, 1872 får kvinnan själv bestämma vem de vill gifta sig med, 1884 blir ogifta kvinnor myndiga vid 21 (vid giftermål så var mannen den myndiga) och sedan dröjer det till 1921 då även gifta kvinnor får vara myndiga och en självständig person, samma år så hävs lagen om att kvinnan måste vara oskuld vid giftermålet men det stiftas en lag om att kvinnan måste bära mannens efternamn vid giftermål.

1935 så får kvinnor lika stor folkpension som män och 1939 så är inte längre giftermål och havandeskap giltiga skäl till att avskeda kvinnor i statlig tjänst. 1946 så avskaffades det som kallades kvinnolöner och lön efter prestation infördes, kvinnor fick rätt att anställas inom alla yrken förutom präst och militär. 1949 erkänns kvinnan som förmyndare jämte mannen för barnen, 1955 får kvinnan rätt till 90 dagars föräldraledighet vid barnafödande. 1958 får kvinnan bli präst och 1960 införs lika lön för lika arbete, kvinnor och män. 1970 skrivs jämställdhet med i läroplanen, 1974 får föräldrarna dela lika på föräldraledigheten, 1981 faller kvinnomisshandel under allmänt åtal och 1982 får kvinnan ha kvar sitt eget efternamn vid giftermål. 1983 får kvinnor jobba inom försvaret, 1985 blir Karin Söder den första kvinnliga partiledaren (C), 1991 kommer jämställdhetslagen, 1997 blir Christina Odenberg den första kvinnliga biskopen, 1998 förbjuds kvinnlig könsstympning.

Detta är bara några årtal ur kvinnohistorien och även om vi som sagt kommit långt, så vi fortfarande inte lika mycket värda oberoende av vilket kön vi föds med. Jag blir ledsen och arg när jag tänker på hur mycket vi har kvar att arbeta med, men mest blir jag ledsen och arg när kvinnor själva inte tar jämställdhet på allvar utan ser sig själv som mindre värda än män. Det är frustrerande mycket okunskap som florerar ibland oss och min högsta önskan är att Sally ska växa upp och ha samma möjligheter och skyldigheter som sina jämnåriga killkompisar.

Gällande feminism så är jag så vansinnigt less på okunskap och fördomar om orakade armhålor och manshat. Då det handlar om "Feminism är en politisk rörelse för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)." (Wikipedia) Så, ja, jag är feminist, är det någon som inte är det?!

Kommentarer
Postat av: Joakim

Jag är feminist!

2011-03-08 @ 08:52:44
Postat av: Kristina

UNDERBARA Sara! Man ska veta att inget av detta har bara "hänt" helt plötsligt. Det finns människor som har kämpat för att vi ska vara där vi är idag. På samma sätt är det vår skyldighet att fortsätta kämpa...en bra början är att tänka på hur man behandlar sina egna och andras barn...



Nu ska jag städa, tvätta, plugga och förbereda maten innan jag hämtar barnen på dagis ;-)



Puss och Kram

Postat av: Anonym

TRIPPELGILLA!!!!

2011-03-08 @ 12:50:29
Postat av: Lisa

Jag är feminist!

2011-03-08 @ 18:57:54
URL: http://lisrl.blogspot.com
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

word!

2011-03-08 @ 22:42:26
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: ida b

GillaGillaGillaGilla!!!!!!

2011-03-09 @ 11:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback