Applåderar sedan friskt åt sin egen prestation

Det händer så mycket nu! Sally spatserar mer och mer för varje dag som går. När någon tittar på så ser hon till att ta några extra steg och när hon lugnt och sansat sätter sig ner, spanar hon runt, skapar ögonkontakt med den som är närmast och applåderar sedan friskt åt sin egen prestation. När hon tror att ingen ser så går hon så mycket längre, utan applåder och hurrarop. Det är mycket hon gör när ingen ser, otroligt medveten som hon är. Som idag, när hon sitter och leker på golvet och jag går in i köket för att röra ihop lite extra starkt kaffe. På den stunden jag varit borta så har hon i rasande fart tagit tillfället i akt. När jag åter kommer in i vardagsrummet sitter hon lugnt och nöjt i soffan, tittar på TV som att ingenting hänt. Mitt hjärta slår dubbelslag och jag ser framför mig hur hon kunde ha ramlat och slagit hål i huvudet och brutit nacken. Men icke, några minuter senare vänder hon rumpan mot och backar lugnt och tryggt ner på golvet igen. Med ett triumferande leende som får vem som helst att smälta.
Att hon senare klättrade upp på både vardagsrumsbordet och utemöbeln var inte lika skräckinjagade.

Hon har en förmåga, när hon vet att hon gjort fel, att stoppa båda händerna framför munnen och flina med hela ansiktet. Just för hon vet att hon ser söt ut och att ingen kan vara arg på en söt unge. Hon är redan inne i manipulationsträsket och när hon ombes att säga "momma" då säger hon "Mia", "Pappa", "Titta där" som för att avleda från det faktum att hon vägrar säga momma. Sen ler hon lurigt och går vidare till nästa storhet.

Hon är en varelse som förstår, tänker och agerar. Helt motsatt den bittra surtant som påstod att:"barn i den där åldern förstår ingenting, det är ingen mening att försöka lära dem nånting". Hon förstår! Och hon gör ibland tvärt emot, som vilket barn/människa som helst.

Denna vecka har jag varit föräldraledig och spenderat alla dagar med henne, vilket får mig att inse att det är en stor tjej vi har här hemma nu. Hon äter nästan allt som vi äter, helst själv. Dricker vatten själv och älskar korv så mycket att hon fick ett vansinnesutbrott när jag försökte bjuda henne på annan mat när vi vuxna skulle göra korvstroganoff. Hon fick en Piggelin för några dagar sen när det var närmare 100 grader i bilen. Utan problem och med mycket smaskande åt hon upp glassen och jag fick möta min glasspinnefobi på riktigt.

Vad som fortfarande är svårt med lilla damen, är att få henne att sova på dagtid. Hon vill INTE slappna av och missa något som kan vara roligt. Trots att jag lägger ner henne i vagnen så spänner hon hela kroppen, gör någon slags sit-up för att få se vad som händer. Vad som borde vara en längre sovstund på dagen blir ofta en halvtimme. Däremot sover hon bra på nätterna, då händer det ju ändå ingenting.

Det var allt från Sally-nytt just nu!

Kommentarer
Postat av: Sandberg

Gud vad jag längtar efter att få träffa er ngt snart, var så länge sedan!

2011-07-11 @ 12:02:57
Postat av: Thea

Fin sida du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback