Odiske, osope å fullt på bolan

Här i Jämtland har vi vad andra anser en lite udda dialekt. Eftersom jag och min släkt är härifrån så pratar vi, och förstår, alla jämtska (jämtländska). Jonatan däremot har ibland svårt för vissa ord, då hans släkt är inflyttade jämtlänningar. Som idag, när vi hade en äkta jämtländsk man (mina syskons pappa) här på besök och Jonatan börjar berätta om vår TV-bänk som vi köpte för några månader sen...

Jonatan: Nej, idag måste vi slänga den där pappen som följde med TV-bänken som vi köpte för några månader sen. Både papp och frigolit ligger på balkongen just nu.

Jämtländsk man: Jaha, vårt ske da hyr dä då? (översättning: Jaha, vart ska ni göra av det då?)

Jonatan: Nej nej, vi har köpt Tv-bänken!

Odiske, osope å fullt på bolan,
å pinnan å beina ha dötte ta stolan,
brua e snöu, de tin ta te våra,
å allt je ske jära
de jär je i måra.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hahahaha det där var dagens roligaste kommentar från Jonatan

2011-01-13 @ 15:52:23
Postat av: Lisa

Hahahaha, vad roligt! Jag hade nog svarat samma sak! :-) Skyller på mamma som är från Uppsala ;-)

Postat av: Jana

jag orkaaar inte !!! HAHAHAHAAA!!! sitter och skrattar så jag gråter!

2011-01-13 @ 17:11:00
URL: http://bilderochjag.blogg.se/
Postat av: Mamma

Hahaha.

2011-01-13 @ 17:11:10
Postat av: Linda

Haha, det är inte så lätt. Som ett ex från söder sa när han ville visa upp sina jämtska kunskaper när han var uppe. Han presenterad sig som mitt fjös (blandade ihop med fjås).

2011-01-13 @ 19:20:49
Postat av: Sara den rara

Hahahaha. Fjös!! Haha

2011-01-13 @ 20:08:21
URL: http://sascha.blogg.se/
Postat av: Karin

Hahahahaha!

Underbart <3

2011-01-13 @ 20:41:13
URL: http://utsiktenpasoder.blogg.se/
Postat av: Elin

hahaha jag döööör. typiskt jonatan alltså.. åhh fjös istället för fjås... hahhahaha

2011-01-14 @ 00:19:51
Postat av: Linnea

Haha, jonatan levererar som vanligt!

För övrigt känner jag mig precis som dikten, har suttit här o skjutit upp städningen jag bör ta itu med i typ tre timmar nu.

2011-01-14 @ 20:50:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback