De ska minsann sitta och pilla på en docka resten av livet...

Ibland kliar jag mig själv i huvudet när jag klär på dottern, då hennes kläder från Polarn och Pyret i storlek 68 är lagom och ibland till och med stora, på samma gång som de "flickiga" kläderna från andra kedjor i 68 är aningen små. Nu har jag slutat klia mig i huvudet och insett fakta, att "flick"kläderna görs mindre för att flickor tydligen är olika pojkar redan i 6månadersåldern. Trots att storleken är lika med längden på barnet, så ska de tydligen särkiljas redan här. Flickor behöver tydligen inte lika mycket rörelsefrihet, för det är ju flickor och de ska minsann sitta och pilla på en docka resten av livet...

Lady Dahmer levererar som vanligt och skriver om detta fenomen
här...


Kommentarer
Postat av: towis

fast jag upplever att alla kläder(även de killiga dvs blå o bruna) från lindex är pyttesmå i strl om man jämför med Pop.

Postat av: En pojkmammas vardag ♥

Jag tycker att pojkkläderna från Lindex också är små i storleken medan polarn är stor ... så jag tror inte att det skiljer på tjej och killkläder när det gäller storlek :)

Kram

2011-01-26 @ 07:21:00
URL: http://edvinsmamma.wordpress.com
Postat av: sara

När min äldsta var bebis fick jag köpa byxor på pojkavdelningarna, inte bara på Lindex utan även kapp ahl och h&m då hon var vääääldigt knubbig. Först när hon var 2 år (då bebisknubbigheten växte bort) kunde hon börja ha "flick"jeans. Samma sak nu med 1-åringen men jag upplever att det är bättre utbud på baggybyxor till bebisar/småtjejer idag än för 4 år sen. Jag har svurit så många ggr över att flickor ska börja ha jeans som sitter tajt redan som bebisar och för inte så länge sen köpte jag ett par denimleggings på nätet och 4-åringen fick knappt på sig dom trots att hon är smal! Hon ville absolut inte ha dom så det där med efterfrågan tycker jag är sjuk, då tvingar alltså föräldrarna på småtjejer obekväma byxor som dom inte kan röra sig i då? Nä tacka vet jag mjukisbrallor och modet som fanns då jag var liten ;)

2011-01-26 @ 09:16:42
URL: http://sasandman.blogspot.com
Postat av: Kristina

POP är stora i storleken, men det tar INTE bort det faktum att det är skillnad på kläderna och att det blir värre ju äldre dom blir.



Passformen på en "tjejtröja" är betydligt tajtare än "pojktröjan". Det är sorgligt, beklagligt och gör mig ledsen in i själen när jag tänker på det.

För det är precis som du säger, flickors kläder är inte skapta för fysisk lek.



Jag sa till Maria att jag tycker att vi träffas alla tre nästa vecka! Kramar!

2011-01-26 @ 12:16:07
URL: http://liam07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback