Jag röstar för gemenskap, trygghet och ett varmare Sverige för alla!

Jag har nyss sett debatten på TV och är mer bestämd än någonsin om hur jag ska lägga min röst. Om ni är osäkra så kan ni tänk till lite extra, tänk lite längre.

Har du....

- En pappa som kan klara av en sjukskrivning ekonomiskt, som kan klara av att bli nekad sjukersättning och ändå klara sig? I så fall, rösta blått.

- Ett syskon som har pengar nog att klara sig vid svår sjukdom, att ta hand om sin familj utan stöd från samhället ekonomiskt. Då det just nu inte är självklart att få sjukersättning vid exempelvis cancer. Har du ett syskon som klarar sig ändå? I så fall, rösta blått.

- En mamma som överlever utan jobb, som inte behöver jobba för pengar? Som klarar av att bli arbetslös, som kan betala sina räkningar, bo kvar i sitt hem och som inte rörs i ryggen av arbetslöshet? I så fall, rösta blått.

- En mormor som ska opereras och har dyr privat sjukförsäkring så att hon går före långa vårdköer. I så fall, rösta blått.

- En hel drös med pengar så att du klarar dig utan det skyddsnät som Sverige alltid haft, klarar du av en lång period utan ersättning? Har du psyket att nekas ersättning av en läkare som aldrig träffat dig efter flera månaders väntan på hjälp? Tror du kanske att du aldrig kommer att drabbas av någonting? I så fall, rösta blått.

Om du däremot tror att vi alla kan drabbas av svårigheter, om du tycker att det är viktigt att behålla tryggheten i vårt land och att alla är lika mycket värda. Tycker du att vi bör ta hand om varandra, inte bara se pengar utan människor bakom? Självklart är målet att alla ska kunna arbeta, men faktum är att det inte alltid är så bra att det är möjligt. De flesta av oss blir sjuka, arbetslösa och behöver stöd någon gång i livet. Visst är det väl ändå mellanmänskliga relationer som är det viktigaste, inte vem som har mest pengar när den dör?

Jag röstar för gemenskap, trygghet och ett varmare Sverige för alla!

Kommentarer
Postat av: Jonatan

Jag är så oerhört stolt över att du är mor till mitt barn. Du är fan bäst! Älskar dig, puss

2010-09-17 @ 00:09:44
Postat av: Nej du.



Är man sjuk och inte har arbetsförmåga får man ersättning. Tro mig, jag är en av dem.



Vägen är lång och snårig innan du står helt utan ersättning, och mycket ska till för att du ska "tvingas" arbeta trots din sjukdom.



Reglerna finns för att komma åt dem som "fuskar" och "känner efter", och drabbar givetvis några få som hamnar mellan stolarna. På det stora hela tycker jag att det är bra att människor kommer ut i arbetslivsintroduktion snabbare än tidigare. Ju längre man är frånvarande från arbete, desto längre tid tar det att komma tillbaka.



Tänk igen.

2010-09-17 @ 07:57:11
Postat av: Sara den rara

Vilken tur du haft "Nej du", för jag känner en del människor som inte haft den turen och jag tycker inte att man ska riskera att halka utanför eller vänta flera månader på ett beslut. Där tycker vi olika helt enkelt. Men jag är glad att höra att det fungerar för en del, precis som det ska. Men faktum är att det inte alltid är så bra. Det finns alltid folk som "fuskar", de kan "fuska" hur Sverige än försöker straffa. Det är de vanliga människorna som drabbas.

Visst det är bra att en del på en push att söka jobb istället, men cancersjuka? Nej, jag tänker inte om, då jag träffat många som drabbats av den kalla kapitalist-politiken, jag har tänkt klart. Jag vill ha värme, omtänksamhet och trygghet för mig och min familj!

Postat av: Karin

Vill du ha en statsminister som vill ha höjda bidrag istället för arbete, och ska leda vårt land i och utanför Sveriges gränser och som inger noll förtroende, rösta rött.

2010-09-19 @ 17:24:03
URL: http://utsiktenpasoder.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det värmer ett modershjärta att läsa ditt inlägg. Mycket bra!

2010-09-19 @ 17:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback