Plötsligt känner jag lukten av honom

Min farfar dog för knappt ett år sedan och efter sig lämnade han en gammal gård, långt ute på landet, utan asfaltsvägar och bussförbindelser. Gården har inte varit bebodd på många, många år och det är ingen standard alls i huset. Spindelväv, gamla prylar till förbannelse och slitna gamla möbler. Men, eftersom jag ärvt detta tillsammans med min farbror så kände jag igår lite nyfikenhet. Jag har nämligen inte besökt huset sedan jag var liten, då tillsammans med min pappa (som dog för några år sedan).

När jag kommer in på gården så slår det mig att den var så mycket större när jag var liten, förmodligen just för att jag var mindre. Vi går in i det kyliga huset, dörren knarrar välkomnande och in i köket där jag ätit stekta ägg och sett på när pappa rökte och la patiens. Värmen som jag minns då finns inte kvar, istället är det rått och kallt. På väggen bredvid fönstret sitter urklippta, gulblekta och svartvita kort ur tidningen på mig, när jag fyllde 3, 4, 5 år. En målad keramiktupp vittnar om att jag försökt pyssla, vilket jag ser att jag var rejält dålig på redan då. Ett fiskekort ligger på bordet med min fars namn på och det visar att ingen varit här sedan han fanns, det som var hans drömställe.

Plötsligt känner jag lukten av honom. Svett, cigarettrök och matos blandat i vad som för mig är en härlig pappablandning. Han känns så närvarande och jag känner sorgen i honom över att han inte får vara med och träffa sitt barnbarn och se henne växa upp. Tyst betraktar jag köket i huset som han älskade, som nu står och förfaller, och jag känner atmosfären som var när jag var liten. Inuti svär jag att Sally också ska få en del av detta och jag ser henne springa över gräsmattan, hur vi tillsammans ser solen gå ner över fjälltopparna och vår familj som spelar kort på den gamla vaxduken som täcker det uråldriga bordet. Då bestämde jag mig, detta ska bli en finfin sommarstuga för vår familj. Jag behövde inte säga något till Jonatan, han tänkte samma sak och till sommaren är det vi som fixar till stugan igen. Samma mysiga atmosfär som när jag var liten, bortsett från all cigarettrök då...

Kommentarer
Postat av: Kristina

Åhhh nu blev jag alldeles tårögd...Micke kände lukten av sin pappa här om dagen och på fredag ska han träffa ett medium =) Jag är så förväntansfull! Puss

Postat av: beKcAN

Fint att höra syster... Vi hjälper dig att fylla huset med liv & kärlek.. de vet du ;)

2010-11-08 @ 12:54:59
URL: http://sandgata.blogg.se/
Postat av: Linda

Det kommer bli perfekt, det är jag säker på! Kram

2010-11-08 @ 19:40:24
Postat av: Lelle

Jättefint Sara. Det måste kännas bra och fint att få fylla det där huset med nya minnen och kärlek med din familj!

Puss!

2010-11-08 @ 21:48:21
URL: http://lellelii.blogg.se/
Postat av: Karin

Å underbart Sara, bra och kul idé! Ni kommer få det underbart där och Sally kommer att tjata om att få åka dit :)



<3

2010-11-09 @ 11:22:47
URL: http://utsiktenpasoder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback