Idag går vi in i vecka 33 (32+0)

Idag går vi in i vecka 33 (32+0) och vi har passerat 80 % av graviditeten. Till veckan kommer vi att starta i föräldragrupp och dessutom skriva under faderskapspapper hos Socialtjänsten, då vi inte är gifta ännu. Jag vill just nu att mina systrar ska komma hem från Thailand och sen vill jag träffa den lill* som ligger och bråkar med mig i magen. Nu verkar den ha hittat rejält till mina revben och det är starka rörelser som rör hela magen. Både jag och Jonatan längtar efter honom eller henne... Undrar vem det är?

I magen:

Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor. Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.

 

vikt.JPG langd.JPG

2-2.2 kg

43 cm

Längden mäts från huvud till fot.

Mamma:

Du kan känna små rytmiska ryckningar i livmodern. Det beror på att barnet hickar. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.

Partner:

Kanske är det dags att ni sätter er tillsammans och gör en födelseplan. Skriv ner era önskningar om hur ni vill att födseln ska gå till. Kanske vill ni ha dämpad belysning, en viss förlossningsposition, musik eller vissa smärtlindringsmetoder. Men kom ihåg att det är just önskningar. Personalen kommer att försöka tillgodose dem så gott det går men det är inte alltid säkert att de kan det.


Kommentarer
Postat av: Kristina

Men HERREGUD vad tiden går fort!! Kanske borde inse det när min lilla bebis blir nio månader idag ;-)



Snart är det dags fina du...fan vad avundsjuk jag blir, vilken tid du har framför dig! Förmodligen en blandning av rent helvete och lycka, det är SÅ spännande!!! =)

Postat av: anouk - Gravid

Aha, där ser man. Jag jobbar på ett TM-företag. Sitter mestadels med besöksbokningar ö tfn åt andra företags säljare. Trivs faktiskt skitbra:) HAr också bra kollegor, vilket det ser ut som att du också har:D



Hur mkt jobbar du nu?

2010-05-02 @ 21:59:27
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback