Idag går vi in i vecka 20 (19+0)

Idag går vi in i vecka 20 (19+0) och vi är dessutom mitt uppe i en flytt. På tisdag går flyttlasset till Frösön och en större lägenhet. Jag mår fint i övrigt, bortsett från foglossning, känner mig glad och längtansfull. Jag tror att jag numera gått från att "vara gravid" till att "vänta barn". Jag längtar verkligen efter att få träffa den lill* och lära känna en helt ny person som är skapad av mig och han jag älskar mest. Speciellt nu när jag känner lill*n röra sig varje dag. Nu väntar vi bara tills blivande fadern får känna sig en spark. Dessutom börjar det bli tydligt för andra att jag har en liten i magen. Frågor som "Är du säker på att det bara är en" börjar komma, vilket är obligatoriskt antar jag, ni som redan är mammor/gravida?!

Vecka 20

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.


Kommentarer
Postat av: Linda

Välkommen till Frösön snart! Säg bara till om ni behöver någon hjälp.

2010-01-31 @ 18:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback