Idag går vi in i vecka 22(21+0)

Idag går vi in i vecka 22(21+0) och det är alla hjärtans dag. Jag har just pratat med mina systrar på telefon som befinner sig i Nya Zeeland och snart kommer min mormor och lill*ns mormor för att fika. Solen skiner och livet känns rätt underbart, speciellt nu när det är full rulle i magen också. Närvaron av det nya livet känns ännu mer påtagligt och nästa alla hjärtans dag får vi fira med den lill*. Mina fogar känns aningen bättre och jag överlever sammandragningarna. Alltså, livet är gött!

Fakta om vecka 22:

I magen:

Fostrets fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och fostret har nu känsel. Fostret experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Om det är en flicka utvecklas slidan den här veckan.

 

vikt.JPG langd.JPG

510 gram

25 cm



Mamma:

Många känner att sexlusten ökar. När blodflödet ökar är det en del kvinnor som för första gången får orgasm eller multipla orgasmer. Många oroar sig för att barnet kan skadas av sex men det är väl skyddat där det flyter omkring i livmodern. Såvida din läkare inte har avrådit dig från sex så är det hälsosamt med sex under graviditeten. Ni kommer ofta varandra närmare och det stärker ert förhållande. Kanske ni måste börja vara lite kreativa med ställningarna eftersom magen lätt kan komma i vägen.

Hormonerna kan göra att ditt tandkött svullnar upp och det kan blöda. Bäckenlederna mjukas upp under graviditeten. Det sker för att utvidga bäckenet så att barnet kan komma ut vid förlossningen. När bäckenet mjukas upp blir det mer rörligt och ostadigt. Det gör att många kvinnor känner värk i korsryggen, bäckenet, i skinkorna eller värk från blygdbenet ut mot ljumskarna.

Du kan känna att din livmoder övar sig inför förlossningen genom oregelbundna sammandragningar som kallas Braxton Hicks kontraktioner. I Sverige brukar vi kalla dem förvärkar, falska värkar eller avstannade värkar. De känns längst upp i livmodern. De är inte farliga vare sig för fostret eller för dig. Om sammandragningarna skulle bli smärtsamma och du har fler än fyra per timme bör du kontakta sjukvården eftersom det då kan röra sig om en för tidig förlossning.


Kommentarer
Postat av: anouk - Gravid

Åh vad häftigt:D

Jag tror också det var det för jag har känt liknande efteråt också. Men fortf inet alls starkt.



Hur mår du nu?:)

Postat av: anouk - Gravid

Kan tänka mig det. Måste var mäktigt som attan. Om än lite läskig? Alienaktigt. haha



Alltså jag inbillar mig att jag känt typ sammandragning också... Men tycker det känns ALLDELES för tidigt. Men kändes som om hela magen drog ihop sig som när man skruvar ur en disktrasa typ- och så blev den jättehård. Lustigt.



Detsamma till dig!:D



2010-02-15 @ 09:36:05
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback