Ett ligg med grannen på ålderdomshemmet

Idag drack jag kaffe på en av stadens mest fullsatte café. Bredvid mig sitter en ensam äldre dam som säkerligen passerat åttio jordsnurr och dricker kaffe och äter bakelse. Hur många i min ålder äter egentligen bakelser, förresten? Hur som helst dricker hon ur sin kaffekopp, som självklart är modell mindre, äter upp sin bakelse med fin precision. Hon sitter tyst och spanar ut över stadens gågata, stilla som en staty. Plötsligt börjar hon gräva i sin gamla handväska som hon säkert köpt för dyra pengar, letar fram ett läppstift och en fickspegel. Hennes övriga ansikte är blekt, rynkat av tiden och helt osminkat. Hennes skakiga, åldriga fingrar fördelar det rostfärgade läppstiftet samtidigt som hon kontrollerar i spegeln och biter av på en servett. Vem gör hon sig fin för? Är det en stor dag att besöka stadens caféer? Ska hon på ett möte? Eller är hon helt enkelt ute efter ett ligg med grannen på ålderdomshemmet?

Jag får aldrig veta, utan hon lämnar mig där på sina skakiga ben och sina nymålade läppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback