Hur kan du vara så jävla trevlig och så jävla glad?

Mitt jobb består till största delen av att vara trevlig, tillmötesgående och positiv mot kunder, vilket är ett omväxlande jobb. Ingen dag är den andra lik. Idag kom det en man och stod mitt i en relativt lång kö, han tittar på mig när det är hans tur och utbrister högt: "Hur kan du vara så jävla trevlig och så jävla glad? Har det hänt nåt speciellt eller?" Skrattande svarar jag att det är bara sån jag är. Vilket inte stämmer till 100 %, det är sån jag är på jobbet, jag har en jobbpersonlighet som är klämkäck, glättig och snuskigt trevlig.

Kunder är annars ett släkte i sig. En tant som handlar av mig varje dag kommer in under eftermiddagen, en tant som annars är så mjuk, timid och hur gullig som helst. Skulle tippa på att hon är närmare 80, gammal är hon, på riktigt. Idag däremot skriker hon till: "Va, är Aftonbladet slut?" Jag bekräftar detta och säger det sedvanliga ordet: Tyvärr. Hon säger högt och ljudligt: "Men för i helvete. Jag har väl aldrig varit med om något liknande". Sedan slår hon hårt ner handen i tidningsstället. Jag blev chockad och förblev tyst och iklädd ett leende, dock ett förvånat och lite halvskrajt sådant.

En annan fascinerande sak är människor som kommer in några sekunder innan jag ska stänga och låsa. De frågar om jag håller på att stänga, jag bekräftar detta och trots det så går de runt i butiken, strosar, i mer än fem minuter. De kollar på tidningar, diskuterar skvaller, frågar mig om jag inte har några färdiggjorda mackor, tvekar inför val av tuggummi. Herregud, ser det ut som om jag vill stanna hela kvällen på mitt jobb?

Kommentarer
Postat av: Lelle

Åh du räddade mig från att tro att alla onda männsikor som var sända av satan kom till min arbetsplats.

Postat av: Sara

Hallå hallå, fixade lite med din blogg nu på kvällen men så är min dator så himla märklig så måste starta om den. Så jag fortsätter nångång till helgen. Men kolla på den och se hur den känns, så skriver du bara om det är nåt som inte känns bra eller nåt annat du vill ha :)

2007-06-29 @ 23:37:41
URL: http://siolia.blogg.se
Postat av: Sara

Nu har du bilderna på höger sida! :) Nu ska jag ut i solen. Kram

2007-06-30 @ 11:19:33
URL: http://siolia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback