Nio år sedan jag åkte fast för snatteri

Jag fick en chock när jag vandrade genom staden idag, en chock över den enorma mängd skolungdomar som flockades utefter hela gatan. Det skreks, tjoades, skrattades och röktes. Flickornas konstanta försök att vara tuffa och kvinnliga på samma gång var uppenbara. Jag kände igen mig, tyckte synd om dem och inombords känner jag mig nöjd över att jag passerat denna ålder. Jag såg mängder av väktare och civilklädda snattar-letare och insåg hastigt att idag är det exakt, på dagen, nio år sedan jag åkte fast för snatteri. Det var första dagen i första året på gymnasiet. Jag var ensam på stan, gick runt med en fascinerande känsla av att jag var vuxen, hade börjat skola i stan. Innan jag ens hann reagera hade jag stoppat en kulspetspenna i min jackficka och snart hade jag en civilklädd vakt vid min sida och hans hand på min axel. Det var bara att ringa hem till mamma och erkänna, skammen stockade sig i min hals och jag ville sjunka genom jorden! Det var sista gången jag stoppade något i fickan som jag inte betalat för...

Kommentarer
Postat av: Bulan

Hittade hit via Liiisans blogg och jag gillar det du skriver. Tänkte bara vinka och säga att jag läst och fnissat, superkul blogg! Jag kommer tillbaka :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback