Dagisnivå på högskolenivå!

Vaknade denna morgon med den enorma morgontrötthet som jag alltid haft, men som eskalerat den senaste tiden. Misstänker att det har något att göra med mörkret som ligger som en filt över staden på morgonen. Dock var utemiljön en aning ljusare imorse, snön har kommit och förvisso i en väldigt blöt form, men den är här och det faktum att sommaren är slut är omöjligt att blunda inför.

Jag innehar en ilska idag, en ilska som startade i klassrummet när jag upptäckte ett otäckt mönster av elakhet. Så fort en av mina klasskamrater pratade så tittade två andra på varandra och himlade med ögonen. Min första reaktion var att kasta en av våra stora studieböcker rakt på dem och deras barnsliga beteende, men jag sansade mig och kastade bara onda ögat. Dagisnivå på högskolenivå!

Sedan är jag även arg på vår nya regering som verkar göra allt för att försämra mitt liv. Nog för att det känns tungt med den kommande höjningen av snuspriset, som kommer belasta min redan belamrade plånbok. Men droppen var idag när jag kikade på vad min nya a-kasseavgift kommer att bli. Idag ligger den på 90 kronor vilket är skäligt, speciellt under studieperioden. Men nu ska den höjas med 235 kronor. I månaden! Det innebär en höjning på 2820 kronor om år. Nästan 3000 kronors höjning är en enorm börda som läggs på mina axlar och säkerligen flera med mig. Vad är logiken i att avgiften ska höjas och utbetalningarna minska? Antar att det är logiskt för de överbetalda, skattefuskande översittarna... Aaah, nu eggade jag upp mig själv och min ilska igen, ska räkna till 10 och ta en kall dusch. Gode Gud, låt dessa fyra år gå fort....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback