Mänsklighetens godhet varierar

En vän frågade mig idag varför vissa säger att de ska ringa och sen inte gör det. Bra fråga, en av mänsklighetens stora, tror jag minsann. Svaret kan variera men grunden tror jag ligger i att mänsklighetens godhet varierar. Ta min vän till exempel, han uttryckte sig frustrerat och menade att han minsann alltid höll sina löften och ringde som han lovat. Jag försökte då förklara att det förmodligen är på grund av hans genomgoda personlighet, i honom finns ingen baktanke och ondska. Han menar väl och vill väl. Så som jag också tror mig vara, i alla fall så som jag försöker att vara. I min antireligiösa andlighet har jag dock tagit till mig ett av kristendomens budskap och det är "du ska vara mot andra, så som du vill att andra ska vara mot dig".

Varför sover jag då ensam inatt? Ännu en av dessa outgrundliga frågor, utan egentliga svar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback