Förbaskade internetshopping

Jag har i ett antal år undvikit att beställa kläder på postorder, då jag alltid lyckas beställa fel storlek, hemsk passform eller helt enkelt fula plagg. Tills helt nyligen har jag helt bojkottat det hippa i att beställa kläder på internet och lett åt de som lyckats och gråtit med de som misslyckats. Så en dag för inte så länge sedan kom högmodet över mig och jag satte mig ner och beställde en hel del kläder, på konto så klart. Vägde mellan storlekar och färger men bestämde mig för att gå på den större storleken trots allt, mina tidigare kraschlandningar malde i bakhuvudet och jag tog det säkra före det osäkra. Trodde jag!

Fick idag den moderna varianten av en avi, ett sms tillsänt mig om att mitt paket fanns att hämta. Med andan i halsen, förväntningen på topp och ett leende på läpparna promenerade jag raskt mot utlämningsstället. Ställde mig glatt i kö och var redo med mitt löpnr och pinkod. Överlyckllig mottog jag mitt paket med en vag känsla av att det var gratis, tackade artigt flickan bakom disken och småsprang hem för att testa. Vilken syn, så mycket vackra kläder, sådana färger. Började med att prova ett par mysiga capribyxor, drog dem omständigt över mina lår och krängde lite för att få dem över rumpan för att inse att min mage inte rymdes inom dess ramar. Men skam den som ger sig tänkte jag och tryckte, pressade och hoppade lite för att få allt på rätt plats. Byxorna var på. Hasade fram till spegeln för en horribel upptäckt, inte nog med att de satt som ett korvskinn, min mage lade sig tryggt tillrätta som ett traktordäck över kanten. Att andas var det inte tal om och kanten skavde in till tarmarna, kändes det som. Sorg och bedrövelse. Jag lever i min egen lilla fantasivärld i fel storlekar.

Efter att ha prövat ett par käcka cityshorts, två kjolar och ännu ett par sommarbyxor stod tanken klar för mig. Omöjligt, jag är inte den storlek jag borde vara, ännu en gång. Inser till min förskräckelse att jag kommer få strula och fixa med detta innan det är returnerat. Min fascination inför internetshopping försvann och jag är arg, ledsen, besviken och överviktig till på köpet. Till min tröst passade de flesta överdelarna, mycket beroende på den stora mängd stretch som de innehöll och väskan tänker jag behålla. Min coola väst kan jag inte få igen över mina enorma bröst som växer dag för dag, men jag tänker banne mig behålla den ändå.

Så, ser ni någon på stan som vandrar runt i för små kläder, med näsan i vädret och brösten vid hakan, titta en extra gång, för det kan vara jag......

Kommentarer
Postat av: Kristina

Du är underbar Sara =)

2006-05-24 @ 15:51:00
Postat av: Malin

Haha! Förlåt, men jag kan inte annat än att skratta igenkännande. Visst är det typiskt att man tar en storlek större bara "för säkerhets skull" och sedan ändå upptäcker att det är för litet. Jag tror att det är de där firmorna som mixtrar med storlekarna för att sedan arbeta i masskopi med olika bantningsföretag. Jag minns speciellt en svart skinnliknande kappa som såg skitsnygg ut på alla bilder. Den var inte speciellt dyr heller, så jag slog till! Ve och fasa! Det som kom hem liknade mer än regnkappa lånad från PROs samlinslokal än en stilren kappa i modernt snitt. Usch och fy... Nej, nu mera håller jag mig bara till acessoarer och överdelar. Det känns bäst så. Lycka till nästa gång!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback