En midsommarnattsdröm...

En sådan lyckad helg jag haft, en sådan längtan tillbaka och önskan om midsommar för alltid jag erfar. Mina tidigare farhågor inför midsommaraftonen visade sig obefogade. Tankarna innan rörde sig kring ensamhet, olycklighet och endast jag och mina vänner samlade i en bitter skara. Vi skulle samlas, vi som inte hade några planer, några liv eller inbjudningar till hands. Det visade sig dock bli bra mycket mer lyckat än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag förberedde mig med egenhändigt ihopplockat snapsvisehäfte, en härlig blandning av skivor och en fånig frågesport som jag åstadkommit.

Direkt efter arbetsdagens slut åkte vi ut till villan som vi skulle fira midsommar i och jag möttes av ett antal nya ansikten och trevliga människor. Kökshanteringen var i full gång och mina kära vänninor hade gjort ett enormt arbete med mat och dryck. Fann snart min plats och började själv tillreda delar av den utsökta middagen som senare serverades vackert ackompanjerad av snapsvisor och nubbe. Tre av de nya manliga bekantskaperna stämde upp till sång och deras texter lockade fram ett och annat skratt. Efter maten samlades vi ute på gräsmattan för sedvanlig dans runt midsommarstång. Sällan har jag sett ett sådan gäng, med åldrar blandade från 20 till 30 år, dansa som om de vore max 5 år fyllda. Små grodorna gestaltades likväl som musikanterna från Skaraborg. Min mage var öm av skratt efter denna lättjefyllda ringdans.

Åtnjöt en delikat efterrätt och fortsatte sedan återigen utomhus för ett parti kubb, där vi taktiskt delade upp lagen genom kön. Män mot kvinnor, pojkar mot flickor och trots det manliga egon som ställde upp mitt emot oss så slog vi dem överlägset. De lyckades inte få ner en enda liten träkubb och vi njöt av den självklara segern. Musik spelades och alkohol dracks och jag presenterade min frågesport som fick en del kritik som väntat, men i överlag var deltagarna nöjda med min insats. Hastigt och lustigt fick någon iden att bada i sjön och halva gänget drog ner för ett nakendopp på midsommarafton. Jag avstod i visshet om min förmåga att dra på mig allehanda sjukdomar, ett moget beslut må jag lova. När badgästerna återkom frös de mer än måttligt och trängde alla ner sig i villans enda badkar och aldrig har jag sett så många vuxna människor i ett och samma badkar. Tackar min sinnesnärvaro för att jag lyckades få bildbevis. En otroligt lyckad midsommarafton med glädje, skratt, dans och sång. Inte att förglömma den underbara maten och drycken som vi intog.

Med sanning en fin upplevelse, nästan som en midsommarnattsdröm.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback