Vissa saker förändras, andra inte....

Gick idag förbi en telefonkiosk och fick en flashback från gamla tider, insåg då att saker förändras och glöms bort. Telefonkiosken fick mig att tänka på min tid i högstadiet ute i en ort som gud glömde, förvisso berikad med en telefonkiosk. Något av det roligaste vi visste var att springa ner på rasten och ringa vuxna nummer där man skulle låtsas vara över arton.

Jag som nu förfasas och känner sorg över dessa lanthandlar som läggs ner, snattade även tuggummipaket i den lokala affären på ovan nämnda ort. Orten innefattade då även en färghandel, bibliotek, två banker, ett cafe, bensinstation, post mm. Antar att jag inte ens behöver tillägga att detta nu är borta.

Kompisens fader som alltid tillät oss sitta hos dem och dricka och även ibland deltog var på den tiden så otroligt cool och schysst, idag känns det patetiskt och urbota dumt. Mina små snatterier av cigarettpaket hos denna man är inte lika coolt och obetydligt idag som det var då. Att röka var tufft och man såg tuff ut, idag har det vänts om och de som slutat är de tuffaste jag känner, inklusive mig själv. Dricka ren hembränd sprít var grymt, man mådde bra och blev full snabbt, vilket självklart var avsikten. Nu avstår jag aktivt spritintag och håller mig till de godaste formerna av öl och rött vin.

Högstadiet har passerat och vissa saker har helt enkelt förändrats med tidens gång, medans vissa hänger sig kvar. Fortfarande låtsas jag vara mycket upptagen när jag möter en gammal bekant på stan som jag inte orkar stanna och prata med, leta efter någonting i väskan är en populär undanflykt. Min rädsla och irritation mot äldre människor hänger sig fortfarande kvar och jag har insett att jag aldrig kommer att vilja arbeta inom äldreomsorgen. Mina drömmar om att bli snuskigt rik och känd lever kvar även om de hamnat på en annan prioritet, då min familj och vänners hälsa är det viktigaste.

Min livserfarenhet har växt och mitt liv ser helt annorlunda ut, men vissa saker förändras, andra inte....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback